Den som vill utveckla sig som löpare behöver lära sig grunderna för hur kroppen fungerar. Det finns idag en mängd olika ställen at inhämta information. Tyvärr blir uppgifter ibland motstridiga, när man försöker hitta bra tips på hur man vill utvecklas inom ett särskilt område. Detta gäller inte minst teman som motion och kost. Det finns alltid finnas en ny studie, som motbevisar en tidigare sanning. Snart är det det ett gitter av information som egentligen inte säger något vettigt alls. Här finns en del grundfakta och hur man kan ta sig vidare för att komma i form.

Att stressa kroppen

För att komma i form och förbättra sin kondition måste man utsätta sig för något man inte utsätter sig för idag. Annars står man kvar på samma nivå, det vill säga status quo. Använder man aldrig trappor, kommer man i början att få ordentligt med träningsvärk då man gör det. Långsamt bygger kroppen upp lårmuskulaturen och lungornas kapacitet att föra syre till musklerna som arbetar. Man förbättrar även kroppens förmåga på en lång rad andra punkter. Man behöver också upprepa träningen i tillräcklig omfattning för att utveckla sig och här kommer den första stötestenen.

Hur ofta ska man träna

Man bör träna tillräckligt ofta för att kroppen ska utmana sig själv men tillräckligt sällan så att den hinner bygga upp sig mellan passen. Här finns det skolor som förespråkar daglig träning och de som förespråkar att man tränar betydligt mer sällan. Här måste man även göra skillnad på kvalitétsträning och mängdträning. Vanligen tärnar många elitidrottare med en stor del mängdträning, med ett par hårdare pass varje vecka. En vanlig fördelning kan vara 80% mängdträning och 20% kvalitetsträning. Här finns det de som förespråkar mer eller mindre av dem båda. Klart står dock att vilket man än föredrar så behövs vilodagar. För att återgå till huvudfrågan om hur ofta man bör träna, så blir svaret något diffust. Desto hårdare pass man tränar desto fler vilodagar bör man dock lägga in i veckorna. Att träna hårt alltför ofta leder nämligen till att konditionen på sikt försämras.

Anekdoter eller kunskap

Det är lätt att få höra historier om hur man bäst tränar och lägger upp sin träning. Många gånger är detta anekdoter och väldigt personliga sanningar. Det behöver dock inte betyda att det inte finns kunskap att inhämta från dessa källor. Vill man bygga sin kunskap på forskning finns det sällan studier som är tillräckligt långa. Även om en hel del spännande forskning har förändrat sättet vi tränar på saknas ofta tillräckligt långa studier. Ett skäl är att få personer vill träna på ett visst sätt, ofta väldigt begränsat, under en väldigt lång tid. Eftersom testpersoner inte heller lever i en laboratoriemiljö, så påverkas de också av många andra faktorer dygnet runt.

jenny

Author jenny

More posts by jenny

Leave a Reply

Kalender

juni 2021
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

HUR TRÄNAR JAG INFÖR SOMMAREN?